
“Zijn werk verbindt het voorbijgaande aan het eeuwige, materie aan vergeestelijking”
(Nico Out. Provinciale Zeeuwse Courant.)
Opgegroeid aan de kust voel ik me sterk verbonden met de zee en de duinen. De kracht en de kwetsbaarheid van de natuur is daardoor in al mijn werken terug te vinden. Maar ook de echo`s van verre reizen, de vergankelijkheid en de tijdloosheid van oude steden Met elk schilderij dat ik maak, zoek ik – op een bijna meditatieve manier – een vertaling in beeld. Het resultaat is voor mij altijd een verrassing maar ook altijd zeer vertrouwd. Ik probeer terug te vinden wat niet concreet maar voor mij wel wezenlijk is. De kern van mijn herinneringen.
Ook in mijn materiaalkeuze ga ik terug naar de basis. Jarenlang verdiepte ik me in oude recepten. Geïnspireerd door de Russische iconen heb ik jaren met ei tempera op krijtgrond gewerkt. Via de Vlaamse meesters kwam ik op media op basis van hars, Venetiaanse terpentijn, Arabische gom en standolie. Typerend voor mijn laatste werk is de echte, fysieke basis. Voor mijn ‘Aardse kunst’ gebruikt ik leem, zand, klei, krijt en aarde.
Aan de Leraren opleiding in Amsterdam ben ik opgeleid als docent beeldende vorming. Hier heb ik de basis van het vak geleerd: Waarnemen, compositieleer, vormbeheersing, kunstgeschiedenis.
Aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag ben ik afgestudeerd op vrije grafische technieken en tekenen. Het eindeloos krassen in zinkplaten heeft zijn sporen nagelaten; in mijn schilderijen blijven de ingekerfde lijnen in de verf essentieel.